حسابداری

مطالب حسابداری

حسابداری

مطالب حسابداری

سیستم حسابداری مالی و کنترل بودجه

قابلیتهای هر سیستم مکانیزه ارتباط تنگاتنگ با محیط و امکانات ساخت فن آوری آن دارد. در گذشته منظور غایی از طرح مسئله مکانیزه نمودن عملیات جاری سازمان ها ، تسریع در انجام امور تکراری و افزایش دقت در انجام آنها بود ، به عبارت دیگر وجه "عملیاتی" سیستم ها کاملا" بر وجه "اطلاعاتی" آنها غلبه داشت.
دیدگاه حاکم بر ایجاد سیستم های مکانیزه ، تحت تاثیر شـــرایط وقت ، تبعیت از چهارچوب و روش های جاری را غایت کارکرد سیستم تلقی می کرد. به همین دلیل وظائف سیستم حسابداری مالی عمدتا" به انجام امور متعارف دفترداری و تهیه صورت های مالی ذیربط محدود می گردید. .
درحالیکه نگرش وسیع تر به موضوع که براساس محمل های مادی و فنی روز امکان پذیر و در عین حال ضروری است ایجاب می نماید که هر سیستم مکانیزه علاوه بر بهبود بخشیدن به روش های انجام امور جاری ، امکان نظارت موثر بر روند عملیات و تامین نیازهای اطلاعاتی مدیریت را در این راستا عهده دار باشد.
سیستم مکانیزه موجود با نگرش اخیر و با فرض محوری بودن سیستم مالی در راستای ایجاد یکپارچگی و تجمع در مجموعه عملیات یک سازمان تهیه و تدوین گردیده است و انتظار می رود که به عنوان هسته مرکزی "سیستم های اطلاعاتی مدیریت" (MIS) قادر به ایفای نقش مناسب باشد.

1 ) امکان اجرای عملیات در اطلاعات مالی سالهای فعال

2) امکان نگهداری اطلاعات مالی بصورت سنواتی و دستیابی به آنها در زمان های دلخواه

3) امکان ورود اطلاعات بودجه و مقایسه آن با عملکرد (اسناد مالی)

4) امکان ثبت اطلاعات در ریزترین سطح (ضمائم) و کنترل آنها براساس قانونمندی تعریف شده برای حساب مربوطه

5) امکان ویرایش اطلاعات وارده بصورت Online و Batch

6) کنترل مراحل گردش اسناد جهت تائید در سلسله مراتب سازمانی

7) امکان شبیه سازی اسناد (تهیه اسناد جدید)ازمجموعه اطلاعات اسناد سالهای مختلف و اعمال تغییرات عمومی در آنها

8) ادغام اسناد و تولید سند واحد

9) مرتب سازی اسناد برحسب تاریخ و اختصاص شماره سند جدید

10) امکان تهیه گزارشات مالی از اطلاعات یک یا چند سال مالی بدون ضرورت ثبت دائم (بروزآوری) اسناد

11) امکان معرفی حسابها و مراکز با ساختار دلخواه (4 جدول متمایز مشتمل بر 27 رقم)

12) تعریف قانونمندی و صفات مترتب بر هر حساب در ثبت های مالی (مقدار ، شماره ، زمان ، )

13) صدور اتوماتیک اسناد افتتاحیه در سطوح دلخواه و صفات مورد نظر

14) امکان تغییر نمایش و نحوه دریافت اطلاعات بصورت فارسی و لاتین

15) تعریف ارزهای مختلف و دریافت نرخ روزانه ارزها

16) دریافت مقادیر ارزی مختلف در خطوط مختلف سند مالی و تبدیل آن به ارز رایج

17) تغییر مبالغ ارزی اسناد مالی به ارز دلخواه جهت انجام مقایسه و تصمیم گیری در انجام عملیات مالی و تجاری

18) امکان صدور سند تحویل نرخ ارز

19) طبقه بندی اسناد در 100 سریال متفاوت (تخصصی کردن حوزه های عملیاتی متفاوت در سازمان مالی)

20) تعریف اختیارات کاربران مختلف در ایجاد /اصلاح /حذف / رویت و تایید اسناد در سریالهای مختلف

21) تعریف اختیارات کاربران (در اجرای عملیات ) در پائین ترین سطوح اجرایی سیستم

22) نگهداری اطلاعات گردش اسناد در سلسله مراتب سازمانی (تنظیم کننده /واردکننده/اصلاح کننده / رسیدگی کننده / تائید کننده/ تصویب کننده) .

23) تولیدگزارشات باهرنوع ترکیب،تلخیص وطبقه بندی بصورت تصویری،چاپی و نموداری بدون نیاز به برنامه نویسی.

24) تهیه انواع گزارشات متعارف واستانداردنظیرگزارشات دفاترقانونی و معین ، صورتهای مالی ، نسبتهای مالی ، یادداشتهای همراه و

25) ایجادرمز در بخش گزارشات(RPG) به منظورحفظ ساختمان گزارشات تعریف شده دریک سازمان (توسط مسئولین مالی) و سلب اختیار تغییردر ساختمان گزارش ازکاربران دیگر .

26) ایجاد سیستم پایگاه مرکزی جهت دریافت ، ذخیره و دستیابی به اسناد شرکتهای هم گروه و همچنین تهیه گزارشات تجمیعی و مقایسه ای (حسابداری کارگاهی ، حسابداری شعب و )

27) برقراری ارتباط اطلاعاتی با سایر سیستمهای موجود مجموعة یکپارچة رایورز و تبادل اسناد مالی

28) امکان پاسخگویی به نیازهای کنترل مالی از طریق ثبت و پردازش

·                 اطلاعات مراکز هزینه و مراکز توجه برای هر حساب

·                 زمانهای سررسید اسناد و حسابها

·                 شماره چک ، سفته ، اموال و نظائر آنها در خصوص حسابهای شماره پذیر

·                 ثبت اطلاعات کمی (مقداری / تعدادی) در رویدادهای مالی

·                 ثبت شماره استنادی مربوط به مدارک و ضمائم اسناد مالی) نگه داشتن Log کلیه عملیات انجام گرفته بر روی سند همراه با زمان دقیق و کاربر

30) امکان نگهداری اطلاعات شعب مختلف و انواع گزارشات ترکیبی و غیر ترکیبی از آن

31) امکان ورود اطلاعات در جداول مرکز و حساب و گروه مرکز در شعبه مرکزی و انتقال آن به سایر شعب

32) امکان مدیریت نقل و انتقال هر نوع اطلاعات در سیستم

33) گزارش گردش حساب و کنترل ماهیت حساب

34) نگهداری سوابق دسترسی به اسناد به تفکیک سال ، شماره سند ، کاربر ، عمل انجام شده (جدید ، اصلاح ، حذف ، تائید سند) تاریخ و زمان انجام عمل

35) درخت گردش حساب براساس حسابهای کل و معین

36) تعریف اختیارات کاربران در دسترسی به منوهای مختلف سیستم

37) امکان مشاهده لیست اسناد دریافت شده از سایر سیستم ها به تفکیک سیستم

38) امکان مشاهده لیست اسناد صادر شده توسط سایر سیستم ها ، جستجو بر روی سیستم مورد نظر و تاریخ اسناد

39) امکان تعریف ویژگی و صفات بر روی مراکز یا حسابها

40) امکان تعریف رده های تائید سازمانی

41) امکان تعریف کد گروه حساب برای هر حساب

42) امکان محاسبه مجدد مبلغ برای اسناد ارزی

43) امکان Rounding مبلغ برای اسناد ارزی

44) امکان تعیین ارقام بعد از اعشار از 1 تا 4 رقم

45) امکان اعشاری یا غیر اعشاری بودن مبلغ در ردیف اسناد

46) امکان اطلاعات اسناد با تاریخ شمسی و میلادی

47) امکان تعریف روزهای تعطیل سال و کنترل و ویرایش اسناد براساس آن روزها

48) امکان نمایش جمع کد حساب به درخواست کاربر در هنگام تغذیه اسناد بصورت Online

49) امکان دریافت فایل متنی برای سایر سیستم های تحت Dos

50) تعریف 10 کلید حافظه برای امکان کپی نمودن متنهای ثابت در شرح اسناد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد