خصوصیات کیفی مرتبط با محتوای اطلاعات: قابل اتکا بودن ، مربوط بودن
مربوط بودن: اطلاعاتی مربوط تلقی میشود که برتصمیمات اقتصادی استفادهکنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته،حال یا آینده یا تائید یا تصحیح ارزیابیهای گذشته آنها مؤثر واقع شود. اطلاعات مربوط باید دارای ارزش تاییدکنندگی و پیش بینی کنندگی باشند همچنین انتخاب خاصهای که قرار است در صورتهای مالی گزارش شود باید مبتنیبر مربوطبودن آن به تصمیمات اقتصادی استفادهکنندگان باشد .
قابل اتکا بودن: اطلاعاتی قابل اتکاست که دارای شرایط زیر باشد: کامل بودن، احتیاط، بی طرفی، بیان صادقانه، رجحان محتوا بر شکل
خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات: قابل فهم بودن ، قابل مقایسه بودن
قابل فهم بودن: برای اینکه ارائـه اطلاعات مالی قابل فهم باشد لازم است که اقلام بهنحوی مناسب در یکدیگر ادغام و طبقهبندی شود. در ضمن توان استفاده کنندگان از صورتهای مالی باید در حد آگاهی معقولی در مورد فعالیتهای تجاری و اقتصادی و نحوه حسابداری باشد.
قابل مقایسه بودن:صورتهای مالی یک شرکت باید با صورتهای مالی سالهای قبل و همچنین صورتهای مالی واحدهای تجاری مشابه خود قابل مقایسه باشد. برای این منظور رعایت ثبات رویه در بکار بردن روشهای حسابداری و همچنین افشای مناسب رویه های حسابداری و ارقام مقایسه ای مورد نیاز می باشد.
عوامل محدودکننده خصوصیات کیفی:ملاحظات منفعت و هزینه ، به موقع بودن ، موازنه بین خصوصیات کیفی