حسابداری

مطالب حسابداری

حسابداری

مطالب حسابداری

سیستم انبار

مدیریت مناسب موجودی مواد  ،  قطعات یدکی ، لوازم مصرفی و .... به میزان زیادی خواب سرمایه را کاهش خواهد داد . با بهره گیری از سیستم کنترل موجودی و حسابداری انبار امکان تعریف کدینگ کالا های انبار و کلیه ورودی ها و خروجی های انبارهایتان را خواهید داشت . انواع مصارف مراکز مختلف را در اختیار خواهید داشت . نیز می توانید قیمت کالاهای مصرف شده در مراکز و پروژه های مختلف را بر اساس روش های گوناگون محاسبه نمایید .

1) امکان تعریف اطلاعات شناسنامه ای کالا

2) امکان ضمیمه نمودن کلیه مستندات فنی و چند رسانه ای به اطلاعات شناسنامه ای کالا 

3) امکان تعریف اطلاعات اضافه و تکمیلی در شناسنامه کالا به دلخواه کاربر

4) امکان تعریف انواع قیمت کالا در بازه های زمانی مشخص

5) امکان تعریف نقطه سفارش کالا به تفکیک انبار یا کالا

6) مشخص کردن اقلام داغی‌دار در شناسنامه کالا و  آلارم به موقع

7) تعریف گروه کالا و نمایش آن به صورت درختی  

8) امکان انتقال صفات گروه کالا به کالاهای هر گروه  

9) امکان تعریف انبار به صورت نامحدود و مشخصات اطلاعاتی ذیربط 

10) امکان تعریف انواع انبار (معمولی- سریال- بچی)

11) تعریف مشخصات بچ کالای رسید شده

12) امکان تعریف انواع رسید و مصرف کالا در انبار

13) امکان ایجاد رابط انبار - گروه کالا برای کالاهای اسناد

14) امکان ایجاد رابط انبار-گروه مرکز برای مراکز اسناد

15) امکان معرفی روش قیمت‌گذاری به تفکیک هر انبار

16) امکان معرفی روش قیمت‌گذاری اسناد باز برای هر انبار

17) امکان معرفی اقلام کالاهای فعال در هر انبار شامل اقلام قطعات یدکی، ابزارآلات، دارایی‌های ثابت، قالبها، مواد اولیه ومحصولات

18) اختصاص سریالهای مشخص به انواع اسناد در گردش هر انبار

19) امکان تعریف اطلاعات اضافه و تکمیلی در اسناد انبار به دلخواه کاربر به تفکیک انبار /نوع سند /قلم تکمیلی

20) امکان تعریف پیش فرض برای اقلام اطلاعاتی انواع اسناد

 انبار تعدادی:

1)  ثبت کلیه اسناد وارده ( رسید خرید کالا ،رسید ساخت کالا ، رسید مصرف مستقیم ،برگشت به انبار) با محوریت نوع وارده

2) ثبت کلیه اسناد صادره (حواله انبار ،برگشت از خرید )با محوریت نوع صادره

3) امکان ورود اطلاعات موجودی اول دوره مالی برای سال اول راه‌اندازی به شکل دستی

4)  انتقال بین دو انبار (با ایجاد اتوماتیک سند انبار گیرنده یا رسید متاخر در انبار  گیرنده )

5)  صدور اسناد رسید و مصرف مستقیم

6)  امکان ثبت اسناد سفارش شامل ( در خواست کالا , در خواست خرید , سفارش خرید , رسید موقت , برگشت از رسید موقت)

7)  امکان رویت درخت‌واره گردش کالا در اسناد سفارشات، بر اساس نوع اسناد انتخابی از درخواست کالا، درخواست خرید، سفارش خرید، رسید موقت، رسید خرید و حواله خرید

8)   امکان رویت مانده تحویل نشده و مانده سفارش نشده در اسناد سفارشات

9)  امکان کنترل ثبت اسناد بدون سند مرجع یا براساس مرجع (رسید ، برگشت از خرید ، حواله و برگشت به انبار)

10)  امکان انتقال صفات تکمیلی اسناد مرجع به اسناد بعدی

11)  امکان ارجاع به چند سند مرجع در یک سند و ارجاع به یک ردیف سند در چند سند مرجع

12)  جلوگیری از تغییر اطلاعات در اسناد مرجع در صورت استفاده (ارجاع) در سایر اسناد )  انجام تعدیلات ( تعدادی / کد به کد شدن/اعلام کد جدید ) به تفکیک انواع اسناد وارده و صادره

14) امکان معرفی کالای جدید در سند رسید ، درصورتی که در تنظیمات، معرفی کالا توسط اسناد رسید فعال باشد.

15)  ویرایش لحظه ای و گروهی اسناد

16)  امکان تغذیه و ثبت اسناد اشکال‌دار در سیستم جهت بررسی‌های بعدی

17)  امکان رویت اسناد براساس فیلتر های تعریف شده

18)  امکان کپی اسناد و کپی ردیف در اسناد

19)  امکان رویت کاردکس ، کالاهای جایگزین و موجودی کالا در اسناد

20)  امکان تعریف اطلاعات تکمیلی اسناد

21)  امکان تایید اسناد بصورت تک سند و یا گروهی

22)  امکان رد اسناد بصورت تک سند و یا گروهی

23)  امکان ابطال اسناد در گردش بصورت تک سند یا گروهی

24)  امکان چاپ اسناد با فرم طراحی شده خاص مشتری

25)  امکان ایجاد شماره اتوماتیک برای انواع اسناد

26)  امکان تعیین مقادیر پیش فرض اقلام هر سند

27)  امکان رویت اسناد براساس شرایط مشخص شده

28)  امکان رویت کالاها و کروه مرکز های مرتبط با هر انبار هنگام تغدیه اسناد انبار

29)  امکان تعریف  درخواست های کالا استاندارد

30) امکان ایجاد  درخواست کالا یا حواله انبار با مرجع درخواست استاندارد کالا به تعداد با ضریب دلخواه

31) امکان ورود شماره و ردیف سند مرجع و شماره سند ارسالی به مالی به شکل دستی در اسناد رسید  در صورت عدم وجود سیستم حسابداری مالی

32)  امکان تغذیه مقادیردر  اسناد به صورت دو واحده (واحد جزء و واحد کل)

33)  کنترل موجودی و گردش اقلام در هر انبار به صورت تاریخچه

34)  امکان رویت کاردکس تعدادی و اصلاح اسناد مربوطه

35)  هشدار نقطه سفارش به هنگام صدور سند صادره

36)  امکان تعریف اطلاعات سریال /بچ وارده در انبارهای سریالی /بچی

37)  امکان رویت کاردکس بر حسب سریال و بچ

38)  کنترل موجودی سریالی و گردش کالا-سریال در هر انبار به صورت تاریخچه

39)  امکان تایید بچ مواد اولیه و صدور شماره کنترل کیفیت

40)  امکان صدور حواله انبار بر اساس تایید بچ مواد اولیه

41)  امکان مصرف تدریجی بچ های وارده

42)  امکان تعیین مکانیزم ترتیب خروج بچ های وارده

43)  امکان کنترل مصرف بچ به تفکیک سفارشات تولید

44) امکان مشاهده وضعیت  موجودی تعدادای و ریالی انبار  شامل اقلام کالا، واحد کالا، قفسه، موجودی جاری، موجودی طی دوره، موجودی اول دوره، مبلغ اول دوره، کل صادره، کل وارده، آخرین تاریخ صادره، آخرین تاریخ وارده

45)  امکان بروز آوری و قطعی نمودن اسناد انبار تعدادی 

46) انبار گردانی آخر دوره ( با دفعات شمارش نامحدود) , صدور کسری و سرک ناشی از آنها در سطح کالا و سطح کالا/بچ

47)  امکان صدور اسناد معوقه حین انبار گردانی

48) امکان شمارش ضمن دوره, صدور کسری و سرک ناشی از آنها در سطح کالا و سطح کالا/بچ

49) امکان انتقال موجودی تعدادی در سطح کالا و در سطح کالا/بچ ( وابسته به سال مالی ) به سال بعد

50) امکان انتقال مانده سفارشات به سال بعد

51) امکان بهره برداری مستقل از سیستم انبار تعدادی در محل انبار وسیستم انبار ریالی یا تعدادی و ریالی در حوزه مالی

52) امکان انتقال اسناد جدید و ارسال مجدد اسناد از سیستم تعدادی به سیستم ریالی با فرمت XML

 

امکانات سیستم ریالی:

1) امکان ثبت قیمت  اسناد وارده

2) امکان مشاهده آخرین قیمت خرید و آخرین قیمت مصرف در زمان ثبت قیمت در اسناد وارده

3) انجام تعدیلات ریالی به تفکیک انواع اسناد وارده

4) امکان ثبت هزینه های مختلف نطیر پس کرایه حمل ،هزینه های گمرکی ، هزینه باسکول و ... در اسناد تعدیل وارده  و صدور سند حسابداری آنها

5) قیمت گذاری موجودی و مصارف اقلام به یکی از روش های متعارف ( میانگین موزون, میانگین شناور , fifo ,  lifo  , استاندارد , استاندارد دوره ای ،آخرین خرید , موزون ماهانه ، میانگین شناور بچ )

6) امکان قیمت گذاری بر آوردی وارده های بدون مبلغ بر اساس یکی از روش های متعارف ( استاندارد ,استاندارد دوره ای، آخرین خرید , میانگین موزون)

7) امکان ریالی کردن اسناد کسری و سرک انبارگردانی

8) امکان رویت کاردکس تعدادی/ ریالی

9) صدور اسناد حسابداری برای کلیه اسناد در گردش بر اساس ضوابط مالی سازمان مربوطه

10) امکان تعیین نحوه دسته بندی اسناد انبار برای ایجاد ردیف های هر سند مالی صادره

11) صدور سند مالی مابه التفاوت برای اسناد 

12) امکان ارسال اتوماتیک اسناد مالی صادر شده به حسابداری مالی

13) امکان ابطال اسناد مالی صادره

14) امکان مشاهده و جستجوی سوابق اسناد مالی صادره

15) امکان قطعی نمودن اسناد ریالی

16) امکان بهره برداری مستقل از سیستم انبار ریالی یا تعدادی و ریالی در حوزه مالی

17) انتقال جداول پایه با قابلیت انتخاب جداول مورد نظر جهت انتقال به سیستم تعدادی

18) امکان انتقال موجودی ریالی ( وابسته به سال مالی شرکت پس از بستن حسابها ) به سال بعد

 

حفاظت اطلاعات در سیستم:

1) امکان تعریف کاربران و گروه های کاربری

2) امکان تعیین رمز عبور کاربر با مشخص نمودن حداقل طول رمز کاربری

3) امکان تعیین تاریخ انقضا رمز کاربری

4) امکان تعریف دسترسی های کاربر یا گروه کاربری به کلیه عملیات قابل انجام 

5) تعیین دسترسی انجام عملیات بر روی اسناد برای کاربران) به تفکیک انبار- نوع سند

6) امکان تفکیک کاربر تعدادی و ریالی  

7) امکان تعریف کاربران هر انبار

8) امکان تعیین رده های تایید سند برای کاربران

9) امکان کنترل توالی رده های تایید سند

10) امکان نگهداری سابقه عملیات انجام شده توسط هر کاربر

 

گزارشات:

1) ارائه گزارشات تاریخچه ای , عملیاتی و مدیریتی

2) امکان تولید و طراحی انواع گزارش به صورت متنی و نموداری با دو امکان نمایشی و چاپی

سایر امکانات:

1) امکان ردیابی کد کالا در کلیه اسناد  از طریق درختواره گروه کالا

2) ادغام سوابق چند کد کالا به یک کد کالا

3) امکان تغییر کد جداول پایه در کل اطلاعات

4) امکان نمایش ترجمه لاتین عناوین فرمها

5) امکان اتصال به شبکه از راه دور (VPN)

6) امکان ویرایش گروهی اسناد برای کنترل مجدد اسناد

7) مدیریت کد موقت اسناد تا صدور کد قطعی کالا  (خاص منظوره به  مشتری ارائه خواهد شد)

8) امکان تجمیع اطلاعات چندین انبار  توزیع شده به لحاظ جغرافیایی (خاص منظوره به  مشتری ارائه خواهد شد)

9) امکان استفاده از بارکد خوان و ثبت خودکار سند (خاص منظوره به  مشتری ارائه خواهد شد

سیستم حسابداری مالی و کنترل بودجه

قابلیتهای هر سیستم مکانیزه ارتباط تنگاتنگ با محیط و امکانات ساخت فن آوری آن دارد. در گذشته منظور غایی از طرح مسئله مکانیزه نمودن عملیات جاری سازمان ها ، تسریع در انجام امور تکراری و افزایش دقت در انجام آنها بود ، به عبارت دیگر وجه "عملیاتی" سیستم ها کاملا" بر وجه "اطلاعاتی" آنها غلبه داشت.
دیدگاه حاکم بر ایجاد سیستم های مکانیزه ، تحت تاثیر شـــرایط وقت ، تبعیت از چهارچوب و روش های جاری را غایت کارکرد سیستم تلقی می کرد. به همین دلیل وظائف سیستم حسابداری مالی عمدتا" به انجام امور متعارف دفترداری و تهیه صورت های مالی ذیربط محدود می گردید. .
درحالیکه نگرش وسیع تر به موضوع که براساس محمل های مادی و فنی روز امکان پذیر و در عین حال ضروری است ایجاب می نماید که هر سیستم مکانیزه علاوه بر بهبود بخشیدن به روش های انجام امور جاری ، امکان نظارت موثر بر روند عملیات و تامین نیازهای اطلاعاتی مدیریت را در این راستا عهده دار باشد.
سیستم مکانیزه موجود با نگرش اخیر و با فرض محوری بودن سیستم مالی در راستای ایجاد یکپارچگی و تجمع در مجموعه عملیات یک سازمان تهیه و تدوین گردیده است و انتظار می رود که به عنوان هسته مرکزی "سیستم های اطلاعاتی مدیریت" (MIS) قادر به ایفای نقش مناسب باشد.

1 ) امکان اجرای عملیات در اطلاعات مالی سالهای فعال

2) امکان نگهداری اطلاعات مالی بصورت سنواتی و دستیابی به آنها در زمان های دلخواه

3) امکان ورود اطلاعات بودجه و مقایسه آن با عملکرد (اسناد مالی)

4) امکان ثبت اطلاعات در ریزترین سطح (ضمائم) و کنترل آنها براساس قانونمندی تعریف شده برای حساب مربوطه

5) امکان ویرایش اطلاعات وارده بصورت Online و Batch

6) کنترل مراحل گردش اسناد جهت تائید در سلسله مراتب سازمانی

7) امکان شبیه سازی اسناد (تهیه اسناد جدید)ازمجموعه اطلاعات اسناد سالهای مختلف و اعمال تغییرات عمومی در آنها

8) ادغام اسناد و تولید سند واحد

9) مرتب سازی اسناد برحسب تاریخ و اختصاص شماره سند جدید

10) امکان تهیه گزارشات مالی از اطلاعات یک یا چند سال مالی بدون ضرورت ثبت دائم (بروزآوری) اسناد

11) امکان معرفی حسابها و مراکز با ساختار دلخواه (4 جدول متمایز مشتمل بر 27 رقم)

12) تعریف قانونمندی و صفات مترتب بر هر حساب در ثبت های مالی (مقدار ، شماره ، زمان ، )

13) صدور اتوماتیک اسناد افتتاحیه در سطوح دلخواه و صفات مورد نظر

14) امکان تغییر نمایش و نحوه دریافت اطلاعات بصورت فارسی و لاتین

15) تعریف ارزهای مختلف و دریافت نرخ روزانه ارزها

16) دریافت مقادیر ارزی مختلف در خطوط مختلف سند مالی و تبدیل آن به ارز رایج

17) تغییر مبالغ ارزی اسناد مالی به ارز دلخواه جهت انجام مقایسه و تصمیم گیری در انجام عملیات مالی و تجاری

18) امکان صدور سند تحویل نرخ ارز

19) طبقه بندی اسناد در 100 سریال متفاوت (تخصصی کردن حوزه های عملیاتی متفاوت در سازمان مالی)

20) تعریف اختیارات کاربران مختلف در ایجاد /اصلاح /حذف / رویت و تایید اسناد در سریالهای مختلف

21) تعریف اختیارات کاربران (در اجرای عملیات ) در پائین ترین سطوح اجرایی سیستم

22) نگهداری اطلاعات گردش اسناد در سلسله مراتب سازمانی (تنظیم کننده /واردکننده/اصلاح کننده / رسیدگی کننده / تائید کننده/ تصویب کننده) .

23) تولیدگزارشات باهرنوع ترکیب،تلخیص وطبقه بندی بصورت تصویری،چاپی و نموداری بدون نیاز به برنامه نویسی.

24) تهیه انواع گزارشات متعارف واستانداردنظیرگزارشات دفاترقانونی و معین ، صورتهای مالی ، نسبتهای مالی ، یادداشتهای همراه و

25) ایجادرمز در بخش گزارشات(RPG) به منظورحفظ ساختمان گزارشات تعریف شده دریک سازمان (توسط مسئولین مالی) و سلب اختیار تغییردر ساختمان گزارش ازکاربران دیگر .

26) ایجاد سیستم پایگاه مرکزی جهت دریافت ، ذخیره و دستیابی به اسناد شرکتهای هم گروه و همچنین تهیه گزارشات تجمیعی و مقایسه ای (حسابداری کارگاهی ، حسابداری شعب و )

27) برقراری ارتباط اطلاعاتی با سایر سیستمهای موجود مجموعة یکپارچة رایورز و تبادل اسناد مالی

28) امکان پاسخگویی به نیازهای کنترل مالی از طریق ثبت و پردازش

·                 اطلاعات مراکز هزینه و مراکز توجه برای هر حساب

·                 زمانهای سررسید اسناد و حسابها

·                 شماره چک ، سفته ، اموال و نظائر آنها در خصوص حسابهای شماره پذیر

·                 ثبت اطلاعات کمی (مقداری / تعدادی) در رویدادهای مالی

·                 ثبت شماره استنادی مربوط به مدارک و ضمائم اسناد مالی) نگه داشتن Log کلیه عملیات انجام گرفته بر روی سند همراه با زمان دقیق و کاربر

30) امکان نگهداری اطلاعات شعب مختلف و انواع گزارشات ترکیبی و غیر ترکیبی از آن

31) امکان ورود اطلاعات در جداول مرکز و حساب و گروه مرکز در شعبه مرکزی و انتقال آن به سایر شعب

32) امکان مدیریت نقل و انتقال هر نوع اطلاعات در سیستم

33) گزارش گردش حساب و کنترل ماهیت حساب

34) نگهداری سوابق دسترسی به اسناد به تفکیک سال ، شماره سند ، کاربر ، عمل انجام شده (جدید ، اصلاح ، حذف ، تائید سند) تاریخ و زمان انجام عمل

35) درخت گردش حساب براساس حسابهای کل و معین

36) تعریف اختیارات کاربران در دسترسی به منوهای مختلف سیستم

37) امکان مشاهده لیست اسناد دریافت شده از سایر سیستم ها به تفکیک سیستم

38) امکان مشاهده لیست اسناد صادر شده توسط سایر سیستم ها ، جستجو بر روی سیستم مورد نظر و تاریخ اسناد

39) امکان تعریف ویژگی و صفات بر روی مراکز یا حسابها

40) امکان تعریف رده های تائید سازمانی

41) امکان تعریف کد گروه حساب برای هر حساب

42) امکان محاسبه مجدد مبلغ برای اسناد ارزی

43) امکان Rounding مبلغ برای اسناد ارزی

44) امکان تعیین ارقام بعد از اعشار از 1 تا 4 رقم

45) امکان اعشاری یا غیر اعشاری بودن مبلغ در ردیف اسناد

46) امکان اطلاعات اسناد با تاریخ شمسی و میلادی

47) امکان تعریف روزهای تعطیل سال و کنترل و ویرایش اسناد براساس آن روزها

48) امکان نمایش جمع کد حساب به درخواست کاربر در هنگام تغذیه اسناد بصورت Online

49) امکان دریافت فایل متنی برای سایر سیستم های تحت Dos

50) تعریف 10 کلید حافظه برای امکان کپی نمودن متنهای ثابت در شرح اسناد

سیستم قیمت تمام شده (حسابداری صنعتی)

دیر زمانی نیست که با ایجاد و توسعه بی سابقه سازمانهای صنعتی و ازدیاد روزافزون کارخانجات و گردش سریع چرخهای اقتصادی کشور و بالا رفتن میزان عرضه و تقاضا ، مسئولین امور و صاحبان کارخانجات ، با توجه به مشکلات موجود در زمینه قیمت تمام شده واحد محصول و محاسبه قیمت تمام شده واحد محصول و محاسبه سود و زیان دانستند که منحصراً با استفاده از روشهای نوین حسابداری صنعتی که در کشورهای مترقی متداول است و همچنین با استفاده از روشهای نوین حسابداری صنعتی که در کشورهای مترقی متداول است و همچنین با استفاده از روشهای آماری صحیح و تهیه و تنظیم گزارشهای مالی میتوان هزینه تولید را تقلیل و درنتیجه درآمد بیشتری تحصیل نمود .

اصولاً حسابداری صنعتی به راهها و روشهای مقابل اطلاق می شود : جمع آوری و تخصیص هزینه های تاریخی به واحد کالا و دوایر به منظور ارزشیابی موجودیها و تعیین درآمدهای حاصله . معمولاً ، امروزه بدان خاطر حسابداری صنعتی از حسابداری مدیریت قابل تفکیک است که می تواند هدفهای متعددی را تامین نماید . اینک حسابداری صنعتی ، به مسئله جمع آوری و ارائه اطلاعات ، به منظور اتخاذ انواع تصمیماتی اطلاق می گردد که دامنه شان از ادارهء انجام عملیات روزمره تا اتخاذ تصمیمات استراتژیک غیر جاری و تعیین خط مشی های اصلی سازمان ادامه یابد . حسابداری صنعتی همچون گذشته در امر رعایت جنبه های حقوقی تهیه گزارشها برای سهامداران ، بستانکاران ، نهاد های دولتی و سایر گروههای خارجی کمکهای شایانی خواهد کرد .

 متاسفانه چندی قبل بواسطه عدم توجه به اصول و تئوریهای حسابداری صنعتی و نتایج گرانبهای حاصله از اجرای آن ، مسئولین و صاحبان کارخانجات و سازمانهای صنعتی همواره با مشکلات  و معضلات عدیده ای در زمینه امور مالی مواجه می گردیدند و چه بسا ضررهای هنگفت و جبران ناپذیری متحمل شده که احتمالاً به اضمحلال و انحلال سازمان منتهی می گشت .

نکته اصلی که در حسابداری صنعتی مورد توجه خاص قرار می گیرد ، این است که به مدیران کمک شود تا بتوانند به حال و آینده نسبتاً دور ،  دست پیدا کنند . توجه به گذشته تا آنجا قابل توجیه است که در امر پیش بینی کمک نموده و پیش نیازهای تهیه گزارشهای خارجی را تامین نماید .  

اخیراً در نتیجه تحولات و پیشرفتهای عظیم اقتصادی در کشور ، استفاده از روشهای حسابداری قیمت تمام شده ، مورد توجه تمام دستگاهها و سازمانهای صنعتی کشور قرار گرفته است . از همین رو ضرورت وجود سیستم مکانیزه حسابداری صنعتی کاملاً به چشم می خورد . 

      1) امکان تعریف الگوی دریافت اطلاعات (شابلون) از سیستم حسابداری مالی
2) دریافت و ثبت اطلاعات مراکز هزینه به تفکیک عوامل هزینه
3) دریافت و ثبت اطلاعات ریالی و تعدادی تولید ، مصرف ، خرید و فروش و .....
4) دریافت و ثبت اطلاعات مواد ، محصولات و کارکرد ماشین آلات به تفکیک انواع کار ( کار مستقیم ، توقفات مجاز و ..... )
5) امکان محاسبه نرخ دقیقة کارکرد ماشین آلات و ارائه گزارش محاسبه بصورت کارکرد و نرخ دقیقه کارکرد ( به تفکیک کارکرد کل و کارکرد مفید )
6) دریافت و ثبت اطلاعات ضرایب و مبانی تسهیم هزینه و اولویت های تسهیم مراکز هزینه
7) امکان انجام تسهیم هزینه به دو روش یک طرفه و دو طرفه
8) ثبت اطلاعات دوره های مختلف تسهیم به منظور تهیه گزارشات مقایسه هزینه ها در دوره های متفاوت
9) امکان ارائه گزارش تسهیم به دو حالت ” مراکز دهنده – مراکز گیرنده ” و ” مراکز گیرنده – مراکز دهنده”
( به تفکیک عوامل هزینه )
10) دریافت و ثبت اطلاعات ساختار محصول ( BOM ) به صورت درختی
 نمایش درختی ساختار محصول
 تشخیص خودکار مواد خام ( خریداری ) ، نیمه ساخته و محصول نهایی از طریق بررسی ساختار های محصول
 ثبت اطلاعات مواد و قطعات مصرفی در یک محصول
 ثبت اطلاعات زمان کار مراکز هزینه برای هر قطعه یا محصول ( به تفکیک عوامل هزینه )
 امکان چاپ کل ساختار محصول به صورت درختی
11) مشاهده مقدار مصرف مواد و قطعات در محصولات مختلف
12) مشاهده مقدار زمان کار مراکز هزینه در ساختار محصولات مختلف
13) امکان محاسبه رده ساخت قطعات و محصولات
14) امکان تعیین و ثبت انواع روشهای محاسبه قیمت تمام شده
15) امکان اجرای هر یک از روشهای تعیین شده در مرحله قبل و ثبت اطلاعات حاصله
16) ارائه گزارش توجیهی نتایج محاسبه قیمت تمام شده بصورت درختی
17) امکان تعیین نسبت هزینه های ثابت به متغیر جهت یکایک مراکز
18) امکان محاسبه نقطه سر به سر و حاشیه سود فروش محصولات
19) امکان تعریف شابلون سند مالی به منظور صدور اسناد مالی ( به تفکیک سند تفاوت مصرف ، سند تفاوت قیمت تمام شده تولید و سند تفاوت قیمت تمام شده فروش
20) امکان تعریف شابلون سند مالی به منظور صدور سند تسهیم هزینه
21) گزارشات :
نحوه سرشکن مصرف مواد ( توجیه مصرف مواد اولیه در محصولات و نیم ساخته ها )
- نحوه سرشکن مراکز هزینه( توجیه زمان مصرف شده جهت ساخت محصولات و نیم ساخته ها) 
- ماتریس کارکرد مراکز تولیدی ( کار مستقیم ( مفید ) و کارهای غیر مفید )
- گزارش خطی قیمت تمام شده محصولات و نیم ساخته ها به تفکیک مواد ، دستمزد ، سربار
- گزارش خطی سود و زیان محصولات و نیمه ساخته ها
- گزارش گردش انبار محصول ، نیمه ساخته ها و مواد اولیه

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته با و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی‌ راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.


اهمیت حسابداری بهای تمام شده

مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، یا حسابداری بهای تمام شده، بهای تولیدات را محاسبه می‌کنند و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال می‌کنند. مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری برای افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.

 کاربرد حسابداری بهای تمام شده

گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، عمده‌فروشی‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های هواپیمایی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد.

از جمله کتابهای معروف در زمینه حسابداری صنعتی با تاکید بر مسایل مدیریتی می‌توان از کتاب معروف چارلز تی هورن گرن جورج فاستر سریکانت ام داتار ترجمه دکتر بزرگ اصل و دکتر پارسائیان می باشد.

حسابداری

حسابداری

حسابداری فن ثبت، طبقه‌بندی و تلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله از بررسی این اعداد است. [۱] این عملیات معمولا به وسیله یک حسابدار انجام می‌شود

 تاریخچه

حسابداری دانشگاهی با بیش از پانصد سال سابقه و با نام لوکا پاچیولی (۱۴۹۵ میلادی) آغاز شده‌است. لوکا پاچیولی تحصیلات خود را در وِنیس و رُم گذراند و در دهه ۱۴۷۰ راهب صومعه‌ای شد که از فرقه فرانسیس بود. تا سال ۱۴۹۷ معلم خصوصی پروازی ریاضیات بود، که در آن سال دعوت نامه‌ای از لودُویکو اِسفُرتسا دریافت نمود تا در میلان مشغول به کار شود. او در آنجا با لئوناردو داوینچی کار و زندگی می‌کرد و به او ریاضیات یاد می‌داد. در ۱۴۹۹، پاسیولی و لئوناردو مجبور شدند تا از میلان فرار کنند که لوئی دوازدهم از فرانسه شهر را به تصرّف خود در آورده و حامیان آنها را از آنجا بیرون کرد. بعد از آن، پاسیولی و لئوناردو خیلی اوقات با همدیگر سفر می‌کردند. به محض برگشت به میهن، پاسیولی به علت سالخوردگی در سال ۱۵۱۷ فوت کرد.

پاسیولی چندین کتاب در زمینه ریاضیات منتشر کرد که شامل اثر زیر می‌باشد:

Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita Venice ۱۴۹۴

تلفیق دانش ریاضی زمان خود، همچنین جالب توجه می‌باشد که شامل اولین شرح منتشر شده درباره روش نگهداری از حسابها و دفاتر می‌باشد که تجّار وِنیزی در طول رنسانس ایتالیا بکار می‌بردند، که به سیستم حسابداری دفترداری مضاعف معروف بود. اگرچه پاسیولی این سیستم را تدوین کرد نه اینکه آنرا اختراع کرده باشد، ولی به‌عنوان «پدر علم حسابداری» مورد توجه واقع شد. سیستمی که او منتشر کرد شامل اغلب چرخه‌های حسابداری بود که ما امروز آنها را می‌شناسیم. او استفاده از دفاتر روزنامه و دفتر کل را شرح داد، و تذکر داد که یک فرد نباید به رختخواب برود مگر اینکه بدهی با بستانکاری برابر باشد! دفتر کل او حسابهایی برای موجودی (که شامل وجوه دریافتی و موجودی کالا بود)، تعهّد بانکی، سرمایه، درآمد، و مخارج داشت- انواع حساب که در بیلان کار و صورتحساب درآمد یک سازمان بترتیب گزارش می‌شود. او ثبت نهایی آخر سال را نشان داد و پیشنهاد کرد که یک تراز آزمایشی برای تأیید دفتر کل متعادل بکار گرفته شود. همچنین، رساله او دامنه وسیعی از موضوعات مرتبط را، از اخلاقیات حسابداری گرفته تا حسابداری هزینه، شامل می‌شود.

از مهم‌ترین تغییرات حسابداری در طول پانصد سال گذشته تغییر ماهیت نظری آن است. حسابداری دانشگاهی در چهارصد سال اول عمر خود عمدتاً رویکردی تکنیکی و فنی داشته‌است. در اوایل سده بیستم اولین مباحث نظری در حوزه حسابداری مطرح و وجه علمی بودن آن به مذاق بحث گذاشته می‌شود. در طول دهه‌های آغازین سده بیستم مباحث نظری و فلسفی جدی در خصوص تعلق حسابداری به یکی از حوزه‌های معرفت بشری رواج داشته‌است. این مجادلات در طرح تخصیص حسابداری به یکی از حوزه‌های علم یا فن یا هنر به اوج خود می‌رسد. در اواسط سده بیستم و با احاطه مکتب مثبت‌گرایی (پازیتیویسم) بر فضای دانشگاهی جهان، نظریه‌های حسابداری مثبت‌گرایانه به ظهور می‌رسد. ضعفهای بنیادین نظریه‌های مثبت‌گرایانه در ظرف کمتر از ربع قرن آشکار می‌شود و حسابداری به تبع سایر محافل علمی وارد دنیای جدید جُستارهای فلسفی و نظری می‌شود. طرح حسابداری انتقادی یا امثال آن نشانه این تحول نظری در حسابداری است

تعریف

حسابداری عبارتست از مجموعه‌ای از اجزای به‌هم‌پیوسته در داخل یک سازمان یا موسسه که به جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه‌بندی، تلخیص رویدادهای مالی می‌نماید و اطلاعات را در قالب گزارشاتی در اختیار استفاده‌کننده‌گان درون سازمانی و برون سازمانی قرار می‌دهد.مراحل

به طوری که از تعریف فن حسابداری بر می‌آید این فن دارای ۴ مرحله می‌باشد:

  1. ثبت فعالیتهای مالی
  2. طبقه بندی اقلام ثبت شده
  3. تلخیص اقلام
  4. تفسیر نتایج حاصله از بررسی اقلام خلاصه شده